Borsa da Şirket analizi nasıl yapılır. ?

Borsa da iki  yöntem ile analiz yapmak gerekir .Birinci yöntem  temel analiz ,İkinci yöntem ise teknik analiz'dir.Kısaca değinmek gerekir ise temel analizi bilanço analizi ile yapmak gerekir.Bilanço analizi nasıl yapılır derseniz;Kısaca bilanço kalemlerini incelersek
bilanço analizi


SATIŞLAR: Şirket varlığını sürdürmesi ve,şirketin ilgili dönem de gerçekleştirmiş olduğu faaliyet raporu   ile  ne oranda başarılı olduğunun  göstergesidir.Şirket nakit girdi yapabilmesi için şirketin satış yapması gerekir.

SATIŞLARIN MALİYETİ: Bilanço kalemleri içersin de , Satış yapılan her mamul yada ham madde'nin bir giriş maliyeti vardır.Satışların maliyeti ekonomik olaylardan ve ekonomik gidişattan etkilenebilir.Bu gider kaleminin içinde ham madde, enerji, amortisman ve işçi giderleri gibi önemli kalemler yer alır.Satışların maliyeti ne kadar düşük olur ise şirketin Brüt kar oranı artar.

FAALİYET GİDERLERİ: Şirketin yönetilirken yapmış olduğu genel yönetim, reklam ve tanıtım, pazarlama giderleri ve reklam amaçlı yapılan  promosyon gibi giderler kalemlerinden oluşur.

FVAÖK (Faiz, vergi amortisman öncesi kar): Bu üç kalemi topladığınızda FVAÖK’a ulaşıyorsunuz. Şirketin ana faaliyetlerinden ne kadar gelir elde ettiğini gösteriyor. Faaliyet karına amortisman ve kıdem tazminatı karşılıkları eklenerek bulunuyor.Şirket değerlendirmesin de en önemli göstergelerden biridir. Çünkü, amortisman nakit çıkışını gerektirmese de, başlı başına bir maliyet kalemidir.

Amortisman büyük ölçüde üretilen malın maliyetine verilir ve nakit çıkışına neden olmasa da şirketin marjlarının daralmasına neden olur. Şirketin ana faaliyetlerinden ne kadar nakit yarattığını görmek için FVAÖK’ya bakmak gerekir. Yabancı yatırımcılar da bu göstergeyi çok yakından takip eder.

DİĞER FİNANSMAN GİDERLERİ: Şirketin kaynak yaratmak için veya borcu olan şirketin faaliyet sırasında oluşan ,borçtan kaynaklanan faiz giderleri ve kur farkı giderlerini gösterir. Kurdaki ani değişimler veya  faizlerdeki ani dalgalanmalar, bu kalemde çok ciddi değişikliklere neden olabilir. Şirketlerin, faaliyetlerinden elde ettikleri bütün karı götürebilecek kadar olumsuz etki yapabilecek bir kalemdir.

DİĞER FAALİYETLERDEN GELİRLER: Şirketlerin nakit pozisyonlarında bulunan repo, Hazine bonosu, mevduat ve döviz gibi enstrümanlara yaptıkları yatırımlardan gelen faiz ve kur farkı gelirleri bu kalemde gösteriliyor. 

VERGİ ÖNCESİ KAR: Bu kalemde çok önemli. Vergi rakamı belli değişkenlerin bir fonksiyonu olduğu için, vergi öncesi kar, yaratılan karın daha iyi göstergesi olabiliyor.

KARGelir tablosunun en önemli kalemlerinden biri. Ancak, karın her zaman nakit demek olmadığı unutulmamalı. Bu nedenle şirketin nakit gelirlerini görmek için mutlaka FVAÖK’ya bakmak gerekiyor.


NAKİT VE HAZIR DEĞERLER KALEMİ: Şirketin elinde bulunan nakit, repo, Hazine bonosu, döviz gibi enstrümanların yer aldığı kalem. Nakit miktarını görmek açısından son derece önemli.

TİCARİ ALACAKLAR VE STOKLAR: İkisi de birbiriyle bağlantılı ve çok önemli. Çünkü, şirket, satışlarını ciddi ölçüde artırmasına rağmen, vadeyi uzatmış olabilir. Yani sattığı malın karşılığını hemen toplayamıyordur. Bu dönemlerde satışlar artarken, ticari alacakların da şiştiği görülür. Ticari alacakların artması da şirkette nakde mal olur. Çünkü, satışları yapmak için hammadde alımından, ürün yapımına kadar şirket para harcar. Onun karşılığını nakit olarak aynı anda tahsil edemiyorsa nakit durumu zora girer.

Şirketler çoğu zaman nakit ihtiyaçlarını mali borçla kapatırlar. Bu da şirketin mali yapısını bozabilir ve mali giderlerin artmasına neden olur. Aynı durum stoklar için de geçerli. Stoklar arttıkça, şirketler ellerinde bulunan nakitten yerler. Yani her ikisi de nakit kaybına neden olur.

FİNANSAL VE SABİT DURAN VARLIKLAR: Finansal duran varlıklar, şirketin iştirakleri; sabit duran varlıklar ise, şirketin bina, ekipman, makine ve üretim parkı gibi değerlerini temsil eder. Sabit duran varlıklarda artış yaşanması, şirketin yatırım yaptığını gösterir.

Nakitteki değişimi görmek açısından finansal duran varlıklar daha önemlidir. Şirketin başka bir şirket satın alması ya da iştiraklerinden birinin sermaye artırımına katılması, nakit çıkışına neden olur. Bu nedenle dikkatle incelenmesinde yarar var. 

KISA VADELİ TİCARİ BORÇLAR: Şirketin üretim yapmak ya da satmak amacıyla aldığı hammaddeler için ödemesini ne kadar zamanda yaptığını görmek için önemli. Şirket hammadde aldığı yere 2 ay içerisinde para ödüyor, stoklarını da 2 ay taşıyor. Buna karşın alacaklarını 3 ayda tahsil ediyorsa, şirketin 3 ay kendisini finanse etmesi gerekiyor. Bu da genellikle mali borçla yapılıyor. Ancak, Migros örneğinde, şirket 3 ay vadeli mal alıyor, buna karşın neredeyse peşin satıyor. Stokları ise 1 ay civarında. Yani şirket 2 aya yakın bir süre inanılmaz bir nakdi elinde tutarak, ciddi ölçüde finansal gelir yaratabiliyor.

UZUN VADELİ BORÇLAR: Şirketin yaptığı yatırımı finanse etmek için aldığı uzun vadeli borçlardır. Örneğin bir çimento şirketi kapasitesini artırmak için 30 milyon dolar kredi alıyorsa, bunu bu kalemde gösteriyor.

SERMAYEŞirketin faaliyetlerini sürdürmek için gerekli olan sermayeye sahip olması, yatırımcılar açısından son derece önemli. Sermaye, hissedarın kendi kaynaklarıyla şirkete koyduğu para olarak düşünülebilir. Alınan mali borcun sermayeye oranının büyük olması, yatırımcı ve borç veren açısından risk oluşturur. Bu nedenle sermaye kadar büyükse, şirket o kadar az risklidir ve büyüyen satışlarını finanse etmek için o kadar çok kredi kullanabilir.

teknik analiz nasıl yapılır

Teknik  Analiz ise ;Teknik Analiz :Dış etkenleri göz önünde bulundurmayarak sadece piyasa verileriyle hareketle ,objektif olarak geçmişten günümüze fiyat hareketleri ile piyasaların ve fiyatların şu andaki durumunu anlamamıza yarayan bir analiz yöntemidir .
Temel Trendler : 1-Boğa Piyasası 2-Ayı piyasası 

1-Boğa Piyasası :Üç aşamadan oluşur. 1.aşama durgun piyasanın değiştiğini anlayan akıllı yatırımcıların değeri çok altında satılan hisseleri toplama aşaması 2.aşama Ekonomik verilerin iyileştiği ve işlemlerin arttığı safha,burada teknik analizin en çok kazanç sağladığı seviyedir.3.aşama ise işlem hacminin arttığı ve herkesin piyasada olduğu aşamadır.
2-Ayı Piyasası :1.aşama Boğa piyasasının son evresinden sonra oluşan safhadır.2.aşama ise bu piyasada panik atak durumlarıdır.Alıcı seviyesi azalır,Satıcılar ise aceleci davranarak eldeki mevcutlarını çıkarma pozisyonuna geçer.3.aşama panik sonrası yatay seyreden piyasa küçük de olsa alışların başlamasıyla kendini gösteren safhadır.

İkincil Trendler :Temel trendleri durduran reaksiyon trendleridir.Üç hafta ve bir kaç ay arasında oluşurlar
Küçük Trendler :Kısa süreli oluşan yanıltıcı trendlerdir. Bunlar grafikle ifade edilirse ; Line Grafik,Bar Grafik,Mum Grafik,Sıfır Çarpı olarak ifade edilebilir.Trendler test edilerek sınanır,yani Kırılma,Destek;Direnç seviyeleridir.Bu işlemlerle piyasa yönü tesbit edilir. Tabi ki bu arada da formasyonlarıda unutmamak gerekir.En nihayisi ise indikatörlerdir. Arkadaşlar daha teknik olarak öğrenmek ve borsada kazanmak isteyenler ise  İNCELEK İÇİN DETAYLAR BURADA  ulaşabilirsiniz.

Yorumlar

Yorum Gönder